Newelska 6, 01-447 Warszawa
22 3486-531
rozwoj@wit.edu.pl

Warszataty facylitatora II edycja

Warszataty facylitatora II edycja

W dniach 08.11.2018 – 11.11.2018 w ramach Projektu nr. POWR.03.05.00-00-Z114/17-00  pt. „Zintegrowany Program Rozwoju Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania” odbędzie II edycja WARSZTATÓW FACYLITATORA – szkolenie, którego celem jest podniesienie kompetencji w zakresie prowadzenia efektywnych spotkań zespołu.

Warsztat facylitatora pozwala poznać najważniejsze mechanizmy rządzące pracą zespołową. Uczestnicy dowiadują się, jak poprowadzić spotkanie, aby skutecznie wesprzeć zespół w rozwiązaniu nawet bardzo złożonego i skomplikowanego problemu. Warsztaty wyposażają uczestników w zestaw umiejętności i narzędzi, przydatnych w skutecznym prowadzeniu spotkań facylitowanych. Jego celem jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia takich warsztatów, zwłaszcza w kontekście zarządzania projektami i procesem wytwórczym w środowisku IT, oraz nabycie umiejętności wykorzystania technik facylitacyjnych w codziennej pracy.

Czym jest facylitacja?

Facylitacja to podejście do prowadzenia spotkań zorientowanych na wypracowanie rozwiązania problemu przez zespoły. Wywodzi się ze środowiska IT i projektów deweloperskich. Osoba prowadząca takie spotkania – facylitator – wykorzystuje szereg technik, narzędzi i modeli służących podnoszeniu efektywności w osiągnięciu tego celu.

Facylitację stosuje się m.in. podczas spotkań zespołów projektowych (w tym zespołów pracujących w metodykach zwinnych), zespołów zarządzających (w ramach ustalania celów strategicznych), rady programów projektów czy podczas tzw. grup focusowych (w ramach projektów badawczych).

Facylitacja jest metodą prowadzenia spotkań, która skupia się na sposobach pracy zespołu. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik i narzędzi, efekty wypracowane przez zespół są wyższej jakości. Metoda facylitowania jest kompetencją wspierającą pracę:

  • trenerów biznesu
  • project managerów
  • Scrum Masterów
  • liderów i kierowników zespołów
  • zespołów pracujących w metodach zwinnych
  • wykładowców
  • osób pracujących w tzw. „turkusowych” organizacjach

Warsztat facylitatora

W ramach kursu „Warsztat Facylitatora” uczestnicy nabywają wiedzę oraz poznają techniki i narzędzia niezbędne do prowadzenia warsztatów facylitowanych zgodnie z modelem Iceberg Tony’ego Mann’a.

Model Iceberg® jest, stworzonym na bazie wieloletnich doświadczeń, międzynarodowym standardem prowadzenia spotkań facylitowanych, który znalazł uznanie w praktyce w wielu obszarach biznesu, szczególnie zaś w środowisku projektowym.

Podczas warsztatu zostaną poruszone m.in. takie tematy, jak:

  • model procesu Iceberg® Tony’ego Mann’a
  • formaty pracy z zespołami
  • „czerwone” i „zielone” myślenie: podstawowe role i odpowiedzialności w facylitowaniu zespołów
  • stopnie niepewności zadania i dojrzałości zespołu
  • przygotowanie się do facylitowania zespołu: umowa z klientem, tworzenie agendy, wybór sali i czasu
  • narzędzia i techniki do użycia podczas facylitowania zespołów: narzędzia procesu, zbieranie informacji, analiza danych, priorytetyzacja, podejmowanie decyzji, planowanie działań i wdrożenia
  • facylitowanie podczas projektu (w tym w zespołach pracujących w metodykach zwinnych), szkolenia, zajęć uczelnianych i spotkań

Uczestnicy zapoznają się ze zwinnym i tradycyjnym modelem zarządzania projektami dzięki zastosowaniu dwóch gier szkoleniowych:

  • Agile Game: Agile Warrior (gra wprowadzająca do zwinnego zarządzania projektami)
  • PRINCE2 Game: Wielkie Dionizje (gra wprowadzająca do kaskadowego zarządzania projektami)

Dzięki poznaniu metodyk zarządzania projektami, uczestnicy będą lepiej potrafili dostosować techniki facylitacji zespołów, tworzyć plany projektów oraz projektować spotkania.

Korzyści uczestniczenia w warsztacie

Uczestnicy po warsztacie:

  • zdobędą użyteczną wiedzę oraz praktyczne umiejętności pozwalające im prowadzić wysokiej jakości warsztaty facylitowane
  • poznają powody niskiej efektywności pracy zespołu oraz narzędzia redukujące te nieefektywności
  • wzbogacą swój portfel technik i narzędzi służących aktywizacji zespołów, podnoszenia poziomu ich współpracy i jakości komunikacji
  • podniosą efektywność pracy zespołów, w których będą stosować poznane na kursie metody

Międzynarodowe standardy

Szkolenia oparte na międzynarodowych standardach i metodykach powstają jako efekt pracy zbiorowej ekspertów z danej dziedziny z całego świata – wymieniają się oni doświadczeniami i tworzą oraz systematyzują podejścia, które sprawdzają się w praktyce danej gałęzi działalności, a następnie opracowują najbardziej wartościowe i sprawdzone rozwiązania oraz wiedzę tak by tworzyły spójną metodykę. Co za tym idzie szkolenia akredytowane oparte na międzynarodowych standardach różnią się od szkoleń dedykowanych szerszym zakresem wiedzy jaki jest w ich ramach przedstawiony, głębszym badaniem i analizą proponowanych rozwiązań oraz ujęciem danej dziedziny wiedzy w sposób kompleksowy umożliwiający jej łatwiejsze zastosowanie. Dodatkowo umożliwiają weryfikację i potwierdzenie zdobytej wiedzy poprzez certyfikację międzynarodową.

Przebieg warsztatów

Dzień I

CzasTematMetody pracy
10:00 – 10:30Wprowadzenie do szkoleniaPoznanie uczestników i ich oczekiwań, sporządzenie kontraktu z grupą.
10:30 – 11:00Wprowadzenie do facylitacji; czym jest, do czego służy; prezentacja wyników badań „Hamburg research”Zaprezentowanie wyników badań nad pracą zespołów i efektywnością prowadzonych spotkań. Powiązanie wyników badań z celem stosowania facylitacji.
11:00 – 12:00Zadanie i Proces: czym są, ich powiązanieUczestnicy, na bazie ćwiczenia, przekonają się, że „zadanie” i „proces” są dwoma nierozłącznymi elementami osiągnięcia celu. Trener przeprowadzi ćwiczenie, które pokaże różnice pomiędzy tym, czym jest „zadanie” a tym, czym jest „proces”.
12:00 – 12:15Przerwa kawowa 
12:15 – 13:00Stopnie niepewności zadania i dojrzałości zespołuNa bazie ćwiczenia, uczestnicy doświadczą i dowiedzą się czym są stopnie niepewności zadania. Zostanie również zaprezentowana koncepcja dojrzałości zespołu.
13:00 – 14:00Formaty: jak pracować z uczestnikami spotkań; Role w facylitacji (Lider zadania i facylitator)Uczestnicy szkolenia poznają różnorodne formaty pracy z grupą. Dzięki ćwiczeniu poznają wady i zalety różnych formatów oraz wyciągną wnioski dotyczące opłacalności stosowania formatów.W trakcie tej części zostaną wprowadzone również dwie role odpowiedzialne za efektywne przeprowadzenie spotkania: Lider Zadania oraz Facylitator.
14:00 – 15:00Przerwa obiadowa 
15:00 – 16:30Proces Iceberg® Tony’ego Mann’aMBTI (Myers – Briggs Type Indicator): czym jest, jak działa i jak wykorzystywać w pracy facylitatoraAutorskie badania Tony’ego Mann’a pokazują w jaki sposób funkcjonują zespoły. Dzięki skupieniu na 5 płaszczyznach działania zespołu można podnieść efektywność jego pracy. Znajomość tych płaszczyzn oraz metod pracy na każdej z nich pozwala facylitatorowi podnosić efektywność zespołu.MBTI jest koncepcją wykorzystywaną podczas pracy na jednej z płaszczyzn (Różnice indywidualne) zgodnie z Modelem Iceberg. Znajomość koncepcji i umiejętność jej zastosowania w pracy jest niezbędna dla skutecznego facylitatora.
16:30 – 16:45Przerwa kawowa 
16:45 – 18:00Narzędzia pracy facylitatora (modele, narzędzia, techniki)Narzędzie pracy odnoszą się do różnorodnych technik stosowanych podczas warsztatów facylitowanych. Facylitator powinien je znać i płynnie się wśród nich poruszać, żeby odpowiednio facylitować zespół.Trener zaprezentuje szereg technik i narzędzi, które podniosą kompetencje facylitacji uczestników.

Dzień II

CzasTematMetody pracy
9:00 – 11:00Ćwiczenie: Supermarket; samofacylitacja pracy zespołuUczestnicy będą mieli okazję zastosować poznane techniki w praktyce: podczas ćwiczenia, w którym sami siebie będą facylitować. Trener będzie pomagał uczestnikom dobierać narzędzia i techniki, żeby ćwiczenie przebiegło efektywnie.
11:00 – 11:15Przerwa kawowa 
11:45 – 12:30Przegląd procesu zgodnie z modelem Iceberg®Umiejętność analizy wykonanych działań w ramach facylitacji oraz wyciągnięcia wniosków na bazie pracy grupy jest kompetencją niezbędną do wspierania rozwoju zespołów. Uczestnicy nabędą tę kompetencję na bazie ćwiczenia w trakcie szkolenia.
12:30 – 13:15Przerwa obiadowa 
13:15 – 14:00Model Organizacji Process Iceberg®Trener zaprezentuje przeniesienie koncepcji Iceberg odnoszącej się do pracy zespołu na pracę i funkcjonowanie organizacji. Model Oraganizacji Iceberg wskazuje najważniejsze obszary, w których facylitowanie pracy przyniesie największe korzyści. Na bazie dyskusji i ćwiczenia uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób należy wspierać organizację w powyższych obszarach.
14:00 – 16:00Agile Game: Agile Warrior – zwinne podejście do zarządzania projektamiZnajomość zwinnego podejścia do zarządzania projektami w dzisiejszych czasach jest niezbędne do funkcjonowaniu w zespołach IT. W trakcie warsztatu uczestnicy zrozumieją najważniejsze aspekty działania w zwinnym środowisku oraz, dzięki temu, nabędą kompetencje umożliwiające wspieranie zespołów pracujących z nowoczesną technologią (informatycy i programiści).
16:00 – 16:15Przerwa kawowa 
16:15 – 18:00Wykorzystanie technik facylitacji w zwinnym zarządzaniu projektami – praca w zespołach; Element projektu: „Instrukcja postępowania facylitatora w zarządzaniu projektami”.W trakcie szkolenia uczestnicy będą mieli za zadanie wykonać Instrukcję postępowania facylitatora w zarządzaniu projektami. Efektem zadania mają być spisane podpowiedzi i działania, które należy wykonać, żeby podnieść prawdopodobieństwo sukcesu w realizacji projektu.Zadanie będzie wielopłaszyznowe. Uczestnicy będą analizować sytuację organizacji i projektów zarządzanych kaskadowo i zwinnie. Pierwszym krokiem będzie skupienie się uczestników na zwinnych projektach.

Dzień III

CzasTematMetody pracy
9:00 – 11:30PRINCE2 Game: Wielkie Dionizje – wprowadzenie do kaskadowego zarządzanie projektamiNa podstawie rozgrywki gry szkoleniowej, uczestnicy zapoznają się z tradycyjnym sposobem zarządzania projektami. Dzięki temu szkolenie będzie w stanie zaprezentować możliwie pełne spektrum zastosowania metod facylitacji we wspieraniu organizacji.
11:30 – 11:45Przerwa kawowa 
11:45 – 12:45Kaskadowe zarządzanie projektami a zwinne zarządzanie projektamiPorównanie obu metod zarządzania projektami będzie podstawą do stworzenia przez uczestników drugiej części ich projektu w trakcie szkolenia.
12:45 – 13:30Przerwa obiadowa 
13:30 – 15:00Wykorzystanie technik facylitacji w kaskadowym zarządzaniu projektami – praca w zespołach. Element projektu: „Instrukcja postępowania facylitatora w zarządzaniu projektami”.Wykonanie drugiej części Instrukcji facylitatora. Ta część zadania będzie dotyczyć kaskadowego zarządzania projektami.
15:00 – 15:15Przerwa kawowa 
15:15 – 17:00Prezentacja projektów, dyskusja nad projektami, doprecyzowanie projektów.Zespoły zaprezentują efekty swoich prac. Trener zachęci uczestników do zastanowienia się nad metodami pracy oraz stworzeniem listy potencjalnych tematów, na które facylitator powinien zwrócić szczególną uwagę.

Dzień IV

CzasTematMetody pracy
9:00 – 9:45Planowanie w zespołach warsztatu facylitowanego na bazie stworzonych projektów;Świadomość i kompetencja wynajdowania tematów i obszarów, w których facylitator może usprawnić pracę organizacji jest krytyczna. Konieczne jest jednak rozszerzenie tych kompetencji o samo projektowanie i prowadzenie warsztatów facylitowanych.Na podstawie Case Study zaprojektowanych przez trenera, uczestnicy w zespołach zaprojektują swój warsztat facylitowany i będą mieli okazję do spróbowania samodzielnego poprowadzenia takiego warsztatu.
9:45 – 10:00Przerwa kawowa 
10:00– 12:00Próbka przeprowadzenia warsztatu facylitowanego – zespół I 
12:00 – 12:45Przerwa obiadowa 
12:45 – 14:45Próbka przeprowadzenia warsztatu facylitowanego – zespól II 
14:45 – 15:00Przerwa kawowa 
15:00 – 17:00Próbka przeprowadzenia warsztatu facylitowanego – zespół III 

Warsztaty odbędą się w hotelu Ozorkowie k. Łodzi. Wyjazd na warsztaty planowany jest na czwartek,  8.11.2018 około godziny 7.00 spod budynku Uczelni , a powrót w niedzielę 11.11.2018 około 18.00. Projekt pokrywa następujące koszty związane z uczestnictwem w wizycie studyjnej:

  • Transport do ośrodka konferencyjnego oddalonego od Warszawy około 100 km i powrót do Warszawy.
  • 3 noclegi w ośrodku konferencyjnym ze śniadaniami
  • 4 obiady + przerwy kawowe
  • ubezpieczenie NNW

Aby wziąć udział w warsztatach należy zalogować się do Uczelnianego Banku Informacji (UBI), a następnie przesłać formularz zgłoszeniowy (zakładka: ZAPISY ON-LINE > zakładka: Kursy, szkolenia i certyfikaty > wybieramy: Szkoła letnia 

Rejestrować się mogą studenci ostatnich czterech semestrów studiów wszystkich kierunków WIT. O zakwalifikowaniu na wizytę będzie decydowała Komisja Kwalifikacyjna.